Heiran ~ 2009 (Mahi de Diyebiliriz İsmine) 

Şimdi ben nasıl “Bu filmi izledim.” derim?

Nasıl “Siz de izleyin, çok güzelmiş.” derim? 

Nasıl, “Hiç alıştığınız filmlerden değil, görmeniz lazım, 10 üzerinden 9.” falan derim?.. 

Offff!… Neydi bu Allah’ım?.. 

Fedakarlık destanı mı desem? 

Yorulmazlık hikayesi mi? 

“Aşkta yılmak yoktur”un filmi mi?.. 

Belki hepsi… 

Bir defa, filmin içinde karakterlerin öyle replikleri var ki, yenilir yutulur değil yani!.. 

Her birini al, koy bir demlik çay, yorumla, tartış, bir geceyi harcarsın, yine de zaman yetmez!.. 

Filmin adı erkek karakterin ismi: Heiran (yani Hayran) Afgan göçmeni genç arkadaşımız, ama asıl kahraman İranlı köylü kız yani Mahi… 

Aşkı için mücadele eden, hayır hafif kalır, savaşan bir karakter Mahi… 

Ne ana baba, ne dede (bu arada dedemiz de çok kral adam), ne devlet, ne sınır, ne pasaport… Mahi’nin önünde hiçbir şey duramadı. 

Ama o kahrolası İran – Afganistan sınırı yok mu… Filmin sonunda saç baş yolduran o sahne!.. 

Nasıl ya?.. Olamaz abi ya!.. 

Hafakanlar bastı, inanamadım. O nasıl bir insafsızlıktır dedirten görevliler…

İzlemeden okuyan kişiye spoiler verme terbiyesizliğine doğru gidiyorum, farkındayım. Burada durayım… 

Klasik, düz romantik kırsal kesim aşk filmi modunda başlayıp bambaşka boyutlara taşınan bu filmi;

  • “18’ime bi geleyim, nasıl evleniyorum bak sevdiğimle” diyen ergen tayfası izlemeli ki, böyle bir mücadeleyi göze alıyorsa yapsın planlarını… 
  • Genç kızı olan ana babalar izlemeli ki, evlatlarının iyiliği için ne düşünürlerse düşünsünler, aşktan aklı başından gitmiş gençlere sözlerinin geçmeyeceğini görsünler… 
  • Yabancı düşmanlığı yapan insanımsılar da izlesinler ki Heiran gibi aşkının hakkını sonuna kadar vermeye hazır tam bir “baba” adayını sınır dışı etme insafsızlığını savunmasınlar… 
  • Erkekler izlemeli ki, “Heiran gibi bir öğrenci iken ailesinin sorumluluğu için amelelik yapmaya hazır olmak nedir?”,  “En ufak sıkıntıyla karşılaşınca daha düne kadar “Aşkım, sevgilim…” gibi süslü kelimelerle seslendikleri kadına öfke kusmak, suçlamak  erkeklik midir?” gibi sorulara cevap bulabilsinler… 
  • Ve kızlar, kadınlar izlemeli ki; aşkı için fedakarlık yapmanın sadece erkeğe mahsus bir şey olmadığını anlasınlar. Mahi gibi küçücük bir kızdan “Aşkın kahramanı”  kocaman bir kadın çıkıyorsa adı “Aşk”tır onun. Yoksa aşk diyeceksin ama “O çalışır, ben harcarım, erkek değil mi?.. ” anlayışıyla gideceksin… Ya da kafanda” Bu adamdan bana fayda yok” diyeceksin “Bunun parası benim makyaj masrafıma yetmez” diye yarı yolda topuk… Hesapsız ve ölümüne aşkın devleşmiş karakteri Mahi önünde saygıyla eğiliyorum… 
  • Kısacası “Bu devirde böylesi de olur mu?” dedirten efsane gibi bir film…  Aşkını her koşulda içinde muhafaza edip onun hatrına kan kusup kızılcık şerbeti içtim diyebilen Mahi’lerin ve Heiran’ların destanı bu… 
  • Aşk ve sevgi yollarında kaybolan, yitip giden, umutsuzluğa düşenlerin yeniden hayat bulmasını sağlayabilecek sihirli ama bir o kadar da acıklı bir film… 

Filmin efsane repliklerinden:

“Sen gidiyorsun, tozlar içinde kayboluyorsun.
Ben sözümden çıkmadım, sen de sözünden çıkma.
Bu defa öyle döndün ki sonsuza kadar birlikte olacağız.
Şimdi ne zaman bir yağmur yağsa çiçekli başörtümü örtüyorum.
Kırmızı yeleğim ve o çiçekler ki sen benim için getirmiştin.
Bisikletin önünde sen oturuyorsun, arkasında ben…
Bisiklet ilerledikçe o eski günlere geri dönüyorum.”

***


” Neden masallarda hep biri kaybolur ve diğeri hep onu aramak zorunda kalır?
Allah’ım ben bu masalın neresindeyim?
Başında mı ortasında mı sonunda mı?”

***

” Hep çabalamak aşktanmış.”

***

” İnancım gereği uğrunda ölmem caiz değil, ama dilersen seni çok sever, adresin olarak kalbimi tarif ederim.”

Ama filmin sonu, ah filmin o şiir gibi sonu… 

Hemen hemen tüm İran filmlerindeki o klasikleşmiş “sonu olmama” illetiyle sizi hasta ediyor. Yani kardeşim, nedir bu? Yoksa İran’da “sonu açık ve belli olan film yapma yasağı”  mı var? 

Yine de ben mutlu sona yorma eğilimindeyim. Çünkü bu Mahi’nin elinden bir şey kurtulmaz evelallah!.. Ya da Heiran tekrar kaçıp gelmiştir İran’a ve ailesiyle kavuşmuşlardır diyorum spoiler verme pahasına… (Özür diliyorum.)😊 

Ben bu filmin adının “Mahi” olması gerektiğinde ısrarcıyım nedense, son olarak onu söylemek istedim… 

İZLEME LİNKİ: 

http://muslimmedya.com/heiran-turkce-altyazili-izle/

Bir Cevap Yazın

